نقاشي ساختمان در شهر شهريار با مديريت بابك قلي پور
نقاشي ساختمان در شهر شهريار با مديريت بابك قلي پور

نقاشي ساختمان پرند

 

پتينه كاري و طراحي دكوراسيون

چگونه منزل خود را با در و پنجره تزئين كنيم؟

چگونه مي توان با تزيين در و پنجره ها به خانه ي خود جلوه ببخشيم

بيشتر از هر عامل ديگري، پنجره ها در بيان معماري منازل موثر هستند. پنجره هاي يك خانه مي توانند در اشكال مختلف باشند: بلند، باريك و وسيع و حتي يك آرك در بالا سر داشته باشند. يك تزئين مناسب براي پنجره ها مي تواند زيبايي هاي يك اتاق را چند برابر افزايش دهد. يك پرده مناسب قادر است يك اتاق بي روح را به مكاني آرامش بخش و روح پرور تبديل كند. همچنين عاملي براي كنترل گرما و سرما و نور باشد. پرده ها جذاب ترين نقطه ديد در يك اتاق هستند. بعضي از پنجره ها به خودي خود بسيار زيبا بوده و بنابراين پرده ها و تزئينات آن بايد مكمل اين زيبائي باشند، نه پوشاننده آن! پنجره هاي شما چه معمولي، چه زيبا و يا كاربردي، عامل بسيار مهمي در بيان سليقه و معماري هر ساختمان مي باشند.

هنگامي كه كسي براي بار اول وارد اتاقي مي شود چشمانش بي اراده به سمت پنجره ها كشيده مي شوند، صرف نظر از اينكه پوشش پنجره ها از پرده سنتي، كركره ، پارچه اي و يا حتي گياهان زنده باشند. در اينجا اولين كاري كه بايد كرد نگاه دقيق به پنجره هاي خالي و پيدا كردن نقاط ضعف و قوت آن است. صرف نظر از شكل و اندازه ، يك پنجره بايد به بهترين وجه ممكن تزئين و دكور شود. اندازه و مقياس پنجره هاي ناهنجار را مي توان با استفاده از چوب پرده هاي بزرگ تر از عرض پنجره، يا پرده هاي پهن تر و بلندتر، البته با در نظر گرفتن اندازه هاي يك اتاق تناسب داد. در برخي اتاقها رادياتور يا فنكوئل در زير پنجره قرار گرفته است. در اين مواقع استفاه از تور يا حرير عملي ترين و مناسب ترين كار است. مواردي ديگر مثل اينكه آيا پنجره به داخل گشوده مي شود و يا به خارج، يا اينكه پنجره بالا رونده است و يا بطور افقي باز مي شود نيز بايد در طراحي پرده در نظر گرفته شود. در ابراز سليقه خود آزاد باشيد و از اينكه گوشه اي از شخصيت خود را در طرح پرده نمودار كنيد واهمه اي نداشته باشيد. اما در نظر داشته باشيد كه اين پرده ها هستند كه حالت و احساس اتاق را بيان مي كنند. پرده هاي كلاسيكي كه والان و كناره طراحي شده دارند صحبت از رسمي بودن مي كنند. بالاروهاي پفكي و والان هاي لَخت و ملايم ، فضايي رمانتيك براي مبلمان شما به وجود مي آورند.

 نوع و جنس

پارچه و تور بيشتر از هرعاملي در نماي پرده هاي شما تحول ايجاد مي كند. در واقع درجه رسمي بودن پرده ها را طرح و جنس پارچه تعيين مي كند. انواع تور و حرير از نوع نازك و و يا ضخيم، بي آنكه نور يا منظره بيرون را كور كنند، قادر هستند نور مستقيم را ملايم كنند و به آرامش اتاق بيفزايند. همزمان با ايجاد يك محيط خلوت ، پرده توري براي جلوگيري ديد از بيرون و پوشاندن مناظر نامطلوب بسيار مؤثر مي باشند. تورها از انعطاف قابل توجهي براي تزئين پنجره ها برخوردارند.نقاش ساختمان در البرز

پرده توري را مي توان با چين هاي ظريف و ملايم آراست. با استفاده از شگردهاي تزئيني و طراحي مناسب ، نواقص يك پنجره را مي توان برطرف كرد. به عنوان مثال:

۱- يك پنجره بلند و باريك را مي توان به توسعه دادن و پهن تر گرفتن كناره هاي پرده عريض جلوه داد و با شروع كردن پرده از نقطه بالاتر از پنجره به آن ارتفاع داد.

۲- مي توان دو پنجره ناهمگون كه در كنار هم واقع شده اند را به وسيله استفاده از تنها يك كناره پرده براي هر كدام و با تزئين و جمع كردن آن در جهت مخالف يكديگر، به صورت جالبي همگون جلوه داد.

۳- و يا براي يكنواخت كردن پنجره هاي يك اتاق كه به اندازه اشكال مختلف هستند از اين روش استفاده كرد: اگر كه يكي از پنجره ها كوتاه تر از ديگري باشد، چوب پرده و يا والان را به بلندي پنجره ديگر نصب كنيد تا هر دو يك قد به نظر بيايند.

سليقه خود را ابراز كنيد

اتاقهاي نشيمن و ناهارخوري منازل كه معمولاً بيشتر از ديگر اتاقها مورد استفاده هستند بيانگر سبك و سليقه دكوراسيون شما هستند. اگر مدلهاي ساده تر و اسپرت را مي پسنديد از پرده هاي سبك، تور يا حريراستفاده كنيد. اگر مايليد فضا رسمي و مجلسي تر جلوه كند از والان دراپه يا كرواتي، و يا كناره هاي آسترشده استفاده نماييد. اين مدلها مناسب اكثر پنجره ها مي باشند. نوع پارچه و تور، مفصل بودن طرح و يراق و آلات همگي ميزان رسمي بودن طرح را بيان مي كنند. پرده از نوع كلاسيك يا پارچه هاي متين و سنگين همراه با تور و طرحي متنوع بيانگر شخصيتي رسمي و سنتي است. امروزه از نظر دكوراسيون ، به اتاق ناهارخوري بيشترين توجه را بايد معطوف داشت. اين اتاق مي تواند عملكردهاي متفاوتي در يك خانه داشته باشد . براي مثال به جهت اتاق كار و يا حتي قسمتي از اتاق نشيمن استفاده شود. اگر اتاق ناهارخوري شما فقط براي مواقع رسمي و مهماني است پرده هاي شفاف و تورهاي مرغوب و كيفيت بالا زيبائي بخش اتاق شما خواهند بود. بخصوص اين كه اين گونه پارچه ها در مجاورت نور چلچراغها و يا نور آفتاب جذاب و درخشنده جلوه مي كنند. اگر اتاق ناهارخوري شما قسمتي از اتاق نشيمن شما را تشكيل مي دهد، پارچه هايي كه خاصيت كنترل نور خورشيدي را داشته باشند و در عين زيبائي و جذابيت بتوانند ديد از بيرون به داخل منزل را محدود كنند، توصيه مي شوند. به هر حال از هر موقعيتي براي بيان احساس و سليقه دكوراسيون خود استفاده كنيد، حتي در مورد نقاط پر رفت و آمد خانه!

 سرويسهاي بهداشتي منزل

مهمترين نكته در مورد پنجره دستشويي هاي منازل، ممنوعيت و كنترل ديد از خارج به داخل توالت مي باشد. براي اين فضاها پرده اي كه در مواقع لزوم بشود آن را كنار زد و يا بالا برد قابل استفاده مي باشد. شيد و تور مي تواند مناسب باشد. به خاطر وجود رطوبت هرگز از پارچه ابريشمي استفاده نكنيد. به طور كلي سادگي در نوع پارچه پرده، طراحي پرده و دكور مناسب ترين راه حل است.

آشپزخانه

به طور كلي فضاي آشپزخانه، به نور فراواني احتياج دارد، چه نور طبيعي و چه نورغيرطبيعي، تورهاي حاشيه اي مخصوص آشپزخانه به اندازه هاي ۳۰ الي ۹۰ سانت با كناره هاي هماهنگ، پرده هاي نيمه كه با رنگ و نقوش خود صميميت و شادي به فضا مي دهند مناسب مي باشند ولي از ورود نور جلوگيري نمي كنند. به دليل اين كه پرده هاي آشپزخانه زود كثيف مي شوند” بهتر است پرده ها از جنس پارچه هاي قابل شستشو و با طرح هاي ساده باشند. اين فضا معمولا مملو از وسائل شفاف و درخشنده و سطوح سنگي و سرد مي باشد . بنابراين سعي كنيد براي افزودن به گرمي و صميميت ، از رنگهاي شاد و فانتزي استفاده كنيد.

اتاق كار و اتاق نشيمن يا تلويزيون

در اين اتاقها اغلب كامپيوتر، قفسه كتاب، تلويزيون، اسباب بازي كودكان و مبلمان نرم و راحت مركزيت و اهميت بيشتري را دارند. تزئينات و دكوراسيون ، پرده ها را متين و ملايم و در عين حال قابل باز و بسته شدن انتخاب فرماييد. شيد، تور يا حرير با يك والان ساده فضائي راحت و گرم براي اتاق كار ايجاد مي كنند. براي اتاق نشيمن يا تلويزيون هر نوع پرده كركره و يا پرده پارچه اي با طرح ملايم و ساده به خوبي انجام وظيفه مي كند.

راه حل هايي براي كنترل گرما و سرما:

پنجره هاي بزرگ و زيبا بسيار به چشم دلپذير مي آيند، اما از طرفي هم مشكلات زيادي براي گرم و يا خنك كردن اتاق ايجاد مي كنند. با كمك پرده ها و ديگر تزئينات مي توان به اين مشكل فائق آمد. بعضي از انواع پارچه ها طبيعتا عايق هاي خوبي هستند.پارچه هاي مقاوم در برابر آفتاب:

هيچ چيز به سرعت آفتاب پارچه ها را از بين نمي برد! اگر در مناطق پرآفتاب زندگي مي كنيد، يا پنجره اي داريد كه دائماً آفتاب گير است، بهتر است از پارچه هايي استفاده كنيد كه كمرنگ بوده و نور آفتاب را دفع مي كنند و در نتيجه كمتر رنگ خود را از دست مي دهند. از طرفي پارچه هاي تيره نور خورشيد را جذب كرده و رنگ خود را مي بازند. براي محافظت پرده ها از نور خوررشيد و اشعه ماوراي بنفش بهتر است كه پرده را آستري سفيد بدهيد و يا پشت آنها از تور يا شيد استفاده كنيد. مواد مصنوعي و پلي استر بيشتر در مقابل نور آفتاب مقاوم هستند و هر دوي آنها رنگشان را ثابت نگاه مي دارند. الياف استتات را در بعضي موارد با ابريشم و كتان مخلوط مي كنند تا مقاوم تر باشند.

ممكن است شما از آن دسته افرادي باشيد كه بخواهيد پرده هاي منزل را خود طراحي كنيد و بدوزيد. قبل از اينكه به چنين كاري دست بزنيدچند نكته زير را در نظر بگيريد: اول طرح و نقشه و اندازه پرده ها را كاملاً مشخص كنيد. سپس محل كار خود را از قبل تعيين كنيد و اندازه كافي سطح مناسب را براي كار در نظر بگيريد.

سپس مناسب ترين نوع و جنس پارچه و تور را انتخاب كنيد و تصميم بگيريد كه آيا به آستر نياز داريد يا خير. با اندازه گيري و برش دقيق، پروژه دكوراسيون شما حتي پر از لذت و موفقيت خواهد بود!

امتیاز:
بازدید: 166
برچسب:
:
[ 1395/2/16  ] [ ۰۸ ] [ naghashi91 ] [ ]

نقاشي ساختمان در جاجرود

انواع رنگ ساختماني و رنگ شناسي آنها

مطالعه درباره ي رنگ ملاحظاتي را در زمينه هاي فيزيك ، فيزيولوژي و روانشناسي پيش مي آورد . علم فيزيك ، توزيع انرژي طيفي نوري را كه از يك سطح صادر و يا به وسيله ي آن منعكس مي شود ، بررسي مي كند ( شاخه ي خاصي از آن به مطالعه ي جنبه هاي شيميايي رنگيزه ها و رنگينه ها ، در ارتباط با خواص رنگ ساز اين مواد مي پردازد ) . فيزيولوژي ، فرايند هايي را كه در چشم و مغز به هنگام تحريك ناشي از تجربه ي رنگ اتفاق مي افتد ، مورد مطالعه قرار مي دهد . روانشناسي در مسائل آگاهي و ذهنيت نسبت به رنگ – همچون عنصري از تجربه ي بصري – بحث مي كند. اشتراك اصطلاحات در اين عرصه ها، غالبا ً بر دشواري درك مفاهيم مي افزايد. مطالعه ي هنري رنگ نيز مقوله اي جدا از اين ملاحظات نيست و به خصوص رويكرد روانشناختي رنگ در اين زمينه اهميت دارد

هر رنگ داراي سه صفت يا سه بُعد بصري مستقلا ً تغيير پذير است: فام، درخشندگي و اشباع

فام

فام ، صفتي از رنگ است كه جايگاه آن را در سلسله ي رنگي ( از قرمز تا بنفش) – معادل با نور طول موج هاي مختلف در طيف مرئي – مشخص مي كند. گفته مي شود كه تقريبا 150 فام متفاوت را مي توان تشخيص داد، ولي همه ي اينها به طور مساوي در طيف مرئي توزيع نشده اند، زيرا چشم ما براي تفكيك فام ها در طول موج هاي بلند تر توانايي بيشتري دارد. بلند ترين طول موج ها در منطقه ي قرمز و كوتاه ترين طول موج ها در منطقه ي بنفش هستند. دسته بندي عمومي رنگ ها به بيفام ( سياه ، سفيد و خاكستري ها ) ، و فام دار ( قرمز ، زرد ، سبز ،…) بر همين صفت مبتني است . براي سهولت درك مطلب ، فام را مي توان مشخص كننده ي اسم عام رنگ ها تعريف كرد .نقاشي ساختمان در كرج

قرمز ، زرد و آبي را فام هاي اوليه مي نامند و چون مبناي ساير فام ها هستند، رنگ هاي اصلي نيز نام گرفته اند . فام هاي ثانويه عبارتند از : نارنجي ، سبز و بنفش كه كه از اختلاط مقادير مساوي از دو فام اوليه حاصل مي شوند . فام هاي ثالثه از اختلاط فام هاي اوليه و ثانويه به دست مي آيند : زرد- نارنجي (پرتقالي) ، نارنجي- قرمز ، قرمز- بنفش ( ارغواني) ، بنفش- آبي ( لاجوردي) ، آبي- سبز (فيروزه اي) ، سبز- زرد (مغز پسته اي) . دوازده فام نامبرده را با ترتيبي معين در چرخه ي رنگ، نشان مي دهند. در چرخه ي رنگ ، فام هاي ثانويه و ثالثه اي كه بين يك زوج فام اوليه جاي گرفته اند، داراي روابط خويشاوندي هستند و در كنارهم ساده ترين هماهنگي رنگي را پديد مي آورند .

درخشندگي

درخشندگي (والوور) ، دومين صفت رنگ است و درجه ي نسبي تيرگي و روشني آن را مشخص مي كند (غالبا ً نقاشان اصطلاح رنگسايه را نيز در همين معنا به كار مي برند) . معمولا ً درخشندگي رنگ هاي فام دار را در قياس با رنگ هاي بيفام مي سنجند . در چرخه ي رنگ ، زرد بيشترين درخشندگي (معادل خاكستري روشن نزديك به سفيد) و بنفش كمترين درخشندگي ( معادل خاكستري تيره ي نزديك به سياه) را دارد . در سلسله ي رنگي، هر فام نسبت به ديگري ميزان تيرگي يا روشني ذاتي اش را مي نماياند . معكوس كردن اين ترتيب طبيعي، ناسازگاري رنگي به بار مي آورد ( مثلا ً اگر بنفش روشن در كنار سبز زيتوني قرار گيرد، نوعي تكان بصري ايجاد مي كند.

اشباع

اشباع (پرمايگي) ، سومين صفت رنگ است و ميزان خلوص فام آن را مشخص مي كند ( گاه واژه ي شدت را در اين مورد به كار مي برند ).ذفام هاي چرخه ي رنگ صد در صد خالص اند ولي در طبيعت به ندرت مي توان فام خالصي يافت. همچنين، كمتر رنگيزه اي حد اشباع فام مربوطه در چرخه ي رنگ را داراست .

اگر فام ها به هم آميخته شوند، رنگ هاي شكسته به دست مي آيند. اختلاط فام هاي خالص با يكديگر يا با رنگ هاي بيفام، باعث تغيير در پرمايگي و درخشندگي شان مي شوند . به طور كلي، هر فام قابليت ايجاد رنگ هاي متنوعي را در حوزه ي خود دارد كه به آن تلوّن (وارياسيون ) مي گويند. دمثلا ً انواع صورت، اُخرايي وقهوه اي، تلوّن در فام قرمز هستند

چگونگي متظاهر شدن رنگ ها از ديگر مباحث رنگ شناسي است. در تجربه، سه نمود مختلف در رنگ ها مي توان تشخيص داد: فيلمرنگ، حجمرنگ و سطحرنگ .

 فيلمرنگ

فيلمرنگ، رنگي است كه در فاصله اي نا مشخص نسبت به بيننده ظاهر مي شود (مثلا ً رنگي كه در طيف نما اسپكتروسكوپ مي توان ديد، يا رنگ آسمان خاكستري يكنواخت). فيلمرنگ، بافت واضحي ندارد و گويي شخص مي تواند كمابيش به درون آن رسوخ كند. همواره در تراز جلو به چشم مي آيد . فيلمرنگ را نمي توان همچون كيفيتي در اشياء و يا متعلق به رويه ي اشياء دانست .

حجمرنگ

حجمرنگ را در اشياي پشت نما مي توان ديد ( مثلا ً در يك استكان چاي يا در بخار رنگين) . حجمرنگ در فضاي سه بُعدي كه اشغال كرده است گسترش مي يابد ، ولي تراز متغيري نسبت به چشم بيننده ندارد .

سطحرنگ

سطحرنگ ، چنان به نظر مي آيد كه روي سطح شيء قرار گرفته است ( مثلا ً در يك كاغذ رنگي) . بافت رويه ي شيء را به خود مي گيرد و حايل غير قابل نفوذ براي چشم ايجاد مي كند . سطحرنگ را معمولا ً همچون كيفيتي در خود شيء مي انگاريم .

از اين سه كيفيت ظاهري كه اشاره كرديم ، نمود هاي ديگري چون تلأ لو، فروغ و فلزنما ناشي مي شوند . نقاشان با سطحرنگ سر و كار دارند ولي بخشي از صناعت آنان معطوف به ايجار نمود هاي حجمرنگ ، فيلمرنگ ، تلألو و فروغ به وسيله ي رنگيزه است كه در واقع چنين كيفيت هايي را ندارد . آن دسته از حجم سازان مدرن كه با موادي چون پلاستيك كار مي كنند ، از نمود حجمرنگ بهره مي گيرند.

يكي از ملاحظات روانشناختي رنگ كه در كاربرد هنري رنگ اهميت دارد ، بررسي تأثير متقابل رنگ ها است . جلوه يا اثر هر رنگ در جوار رنگ ديگر تغيير مي كند . اگر در شرايط روشنايي مناسب ، چند ثانيه به يك رنگ فام دار خيره شويم و بي درنگ بر سطحي سفيد بنگريم ، مكمل آن رنگ را خواهيم ديد . اين پديده را – كه ناشي از واقعيت فيزيكي رنگ عيني نيست – پي انگاره مي نامند . پي انگاره ي هر رنگ ، رنگ مجاورش را تحت تأثير قرار مي دهد و در نتيجه ، تفاوت كيفي آن دو رنگ بارزتر مي شود ( مثلا ً قرمز در كنار سبز ، پرمايه تر به نظر مي رسد و برعكس ) . تغييري كه بدين سان در جلوه ي رنگ ها پديد مي آيد ، مشخص كننده ي تباين آنها است . اگر موقعيت دو حوزه ي رنگي مقايسه شده چنان باشد كه تغيير جلوه ي رنگ ها با هم تلاقي كند ، اصطلاح تباين همزمان به كار برده مي شود .

رويكرد روانشناختي رنگ به احساس هاي معيني نيز بستگي دارد كه رنگ هاي عيني دربيننده برمي انگيزند.

به سخن ديگر ، در اين مقوله ، رابطه ي رنگ هاي عيني با اثرات ذهني شان مورد نظر است . رنگ هايي كه حاوي مقدار زيادي آبي هستند (از بنفش تا سبز)، نسبت به رنگ هايي كه زرد يا قرمز بيشتري در خود دارند (از مغز پسته اي تا ارغواني) ، سردتر مي نمايند . رنگ هاي سرد ، مختصر كاهش در دماي بدن نگرنده ايجاد مي كنند و رنگ هاي گرم باعث مختصر افزايش دماي بدن مي شوند . به لحاظ بصري ، رنگ گرم پيش مي آيد و رنگ سرد پس مي نشيند . بسياري از نقاشان از اين كيفيت رنگ ها براي فضا سازي تصويري بهره گرفته اند . منشأ احساس هايي چون گرمي ، سردي ، پيش آيندگي ، پس روندگي ، وزن و اندازه ي رنگ ها – كه اصطلاحاتي رايج در ادبيات هنرهاي تجسمي اند) همانا سه صفت اساسي رنگ ، يعني فام ، درخشندگي و اشباع است .

نقاشان قديم بسياري از نمودها و اثرات بصري رنگ را بدون شناخت علمي به كار مي بستند ، ولي انتشار نظريه هاي رنگ ، نقاشان پُست امپرسيونيسم ، اُرفيسم و آپ آرت را بر آن داشت كه امكانات بياني و تزييني رنگ را گسترش دهند و به راه حل هاي تازه اي در مسائل حجم ، فضا ، نور و حركت دست يابند .

امتیاز:
بازدید: 152
برچسب:
:
[ 1395/2/8  ] [ ۰۹ ] [ naghashi91 ] [ ]

نقاشي ساختمان در نازي اباد

 

انتخاب رنگ مناسب براي نقاشي اتاق و ديوار

رنگ هايي كه براي نقاشي اتاق انتخاب مي كنيد، ارتباط مستقيم با روحيه شما دارند. اين مسئله به عنوان يك اصل و نكته اي غير قابل انكار پذيرفته شده است. بايد دانست كه رنگ ها مي توانند تعيين كننده حس و حال حاكم بر فضا نيز باشند، بطوري كه اگر يك اتاق را با رنگ هاي متفاوت نقاشي كنيد، خواهيد ديد احساس ها و حالت هاي كاملا متفاوتي در آن اتاق بوجود مي آيد. از اين رو مي توان گفت رنگ يكي از عناصر مهم در دكوراسيون داخلي است كه در انتخاب آن بايد دقت لازم را به كار بست.

در خصوص انتخاب رنگ مناسب براي نقاشي يك اتاق علاوه بر اينكه سليقه شخصي و اولويت هاي دلخواه شما بسيار مهم است يك سري اصول و راهنمايي هاي ثابت و مهم وجود دارد كه بايد براي داشتن انتخابي صحيح و اصولي آن ها را مد نظر قرار داد. در اين مطلب سعي داريم به صورت خلاصه مهم ترين اين اصول و نكات را برايتان مطرح سازيم. با ما همراه باشيد.

ويژگي ها و حقايق ظاهري و ذاتي رنگ ها

زماني كه جلوه اتاقي برايتان كسل كننده و خسته كننه شده است، هيچ راه حلي سريع تر از تغيير رنگ و نقاشي آن اتاق نمي تواند جلوه آن اتاق را برايتان دگرگون سازد. تغيير رنگ از تمام موارد مشابه ارزان تر و سريعتر از همه قابل اجراست. چه قسمتي از يك اتاق خانه را نقاشي كنيد و چه تمام اتاق هاي خانه را حقيقت اينجاست كه تغيير رنگ مي تواند كيفيت زندگي و روحيه شما را نيز تغيير دهد و آنرا بهبود بخشد.

امروزه دكوراسيون، چيدمان و طراحي داخلي منازل مسكوني به يكي از نكات ظريفي تبديل شده كه هر زن و شوهر كم و بيش با ذوقي را به داشتن منزلي زيبا در فضايي دلپذير ترغيب ميكند، يكي از اصول ابتدايي دكوراسيون، استفاده از رنگ هاي مختلف در جاي مناسب است. متخصصان دكوراسيون و خانه آرايي در مورد اصول به كارگيري رنگ در دكوراسيون منازل و سمبل رنگ هاي گوناگون توصيه هايي ارائه مي كنند. آنها معتقدند هر رنگ تاثير خاص روي فضاي محيط و به تبع روي ذهن آدمي مي گذارد.

دسته بندي رنگ ها : رنگ گرم – رنگ سرد

رنگ ها به صورت كلي به دو دسته رنگ هاي سرد و گرم (و البته رنگ خنثي) تقسيم مي شوند كه هر يك از اين گروه هاي رنگي از طرق مختلف مي توانند جلوه و احساس موجود در خانه را تغيير دهند و متحول سازند.

رنگ هاي گرم:

رنگ هاي گرم نسبت به رنگ هاي سرد بسيار قوي تر و درخشان تر هستند و خيلي زود تر ديده مي شوند. به طور كلي مي توان گفت كه گيرايي بصري نسبت به اين رنگ ها بالاتر است. بنابراين براي اتاقي كه سرد و بي روح است از رنگ هاي گرمي مثل زرد و قرمز و نارنجي استفاده كنيد تا روح و نشاط را به آن اتاق بياوريد.

رنگ هاي گرم همچنين براي استفاده در اتاق هايي كه نورگير خوبي ندارند و از نور طبيعي بي بهره هستند نيز مناسب است. زيرا سبب مي شوند فضاي اتاق روشن و گرم شود چرا كه اين رنگ ها نور را منعكس مي كنند. رنگ هاي گرم در طيف هاي تيره سبب مي شوند فضا كوچك تر به نظر برسد از اين رو اين نوع رنگ ها براي اتاق هاي بزرگ و سرد بسيار مناسبند به اين دليل كه سبب مي شوند اتاق گرم و منسجم تر به نظر برسد.رنگ ابزار و گچ بري ها به صورت پتينه

مثال هايي از رنگ هاي گرم و ويژگي آنها در زير بيان شده است:

- رنگ قرمز، گرما، انرژي، خطر، خشونت و هيجان را القا مي كند و به هيچ وجه لازم نيست تا رنگ يك اتاق كاملا قرمز باشد تا شما دچار چنين احساساتي شويد و بنابراين هرگز در يك اتاق، اجازه ندهيد قرمز رنگ غالب باشد چون پس از مدتي عصبي خواهيد شد.

- رنگ زرد، درخشش و شادي را القا مي كند و تا حدي محرك است، موجب بالا رفتن حافظه، قدرت تمركز و وضوح مي شود، سمبل ثروت و دارايي است و نگاه را به سمت خود جذب مي كند.

- رنگ نارنجي، رنگ شادي و زنده كننده رنگ و بوي ميوه هاي بومي و ميوه هاي فصل پاييز است. موجب آزاد شدن هيجانات، از بين رفتن افسردگي و ايجاد خلق و خوي دوست داشتني مي شود. در صورتي كه در استفاده از آن افراط كنيد، حس ابتذال و پيش پا افتادگي را القا مي كند.

رنگ هاي سرد:

رنگ هاي سرد برعكس رنگ هاي گرم عمل مي كنند و تاثير مخالفي با آنها دارند. اين رنگ ها نور را بيشتر جذب مي كنند به همين دليل سبب سرد سدن فضا مي گردد. از طرفي رنگ هاي سرد سبب مي شوند، ديوار ها از هم دور شوند از اين رو اتاقي كه با رنگ هاي سرد مثل آبي- سبز يا بنفش رنگ آميزي شده اند بزرگ تر از مقياس واقعي خود به نظر مي رسند. اين گروه رنگي براي اتاق هاي كوچك يا اتاق هايي كه به شدت نورگير هستند و در طول روز در اثر نور خورشيد خيلي گرم مي شوند مناسبند و توصيه مي شوند.

مثال هايي از رنگ هاي سرد و ويژگي آنها در زير بيان شده است:

- رنگ آبي، رنگ خنك و آرامش بخشي است و سبب ابتكار و الهام مي شود. رنگي معنوي و يادآور صلح، اعتماد و امنيت است.پتينه  كردن آرك و اوپن ساختمان با لوازم تركيه اي و غلطك

- رنگ سبز، يادآور برگ درختان، چمن ها و جنگل است و به همين دليل به آن سمبل زندگي مي گويند. رنگي ايده آل براي القاي حس تعادل و تمركز است.

- رنگ بنفش، آرامش، نوازش، عشق، تخيل و تمايل را القا مي كند.

رنگ هاي خنثي:

گروه مهم ديگري از رنگ ها وجود دارد كه رنگ هاي خنثي نام دارند. اين گروه رنگي تاثير و ويژگي هاي رنگ هاي سرد و گرم را ندارند. در اصل اين گروه رنگي خود را با فضا سازگار مي كنند و هيچ گونه حالتي را بر فضا تحميل نمي كنند. از ديگر ويژگي هاي مهم اين گروه رنگي آن است كه به آساني كنار رنگ هاي ديگر مي نشينند و خود را با هر رنگي هماهنگ مي سازند. تعدادي از مهم ترين رنگ هاي خنثي عبارتند از:سفيد، سياه، بژ، طوسي و…

مثال هايي ديگري از رنگ هاي خنثي و ويژگي آنها كه در زير بيان شده است:

- كرم، شيري، عسلي، قهوه اي و خاكستري، جوي آرام، صاف و روشن را به وجود مي آورند و سفيد سمبل پاكي و روشني است. ارزش ديگر رنگ ها را بالا مي برد و فضا را بزرگ تر نشان مي دهد. به طور تقريبي رنگ سفيد تقريبا با تمامي رنگ ها هماهنگي دارد. همچنين سياه، سختي و سلطه جويي و حس در خود فرورفتگي، ناراحتي و فروتني را القا مي كند. در صورتي كه به افراط مصرف شود، سبب بروز افسردگي خواهد شد.

چگونه رنگ مناسب انتخاب كنيم؟

با توجه به اين ويژگي هاي كلي كه در بالا به آنها اشاره كرديم اگر رنگ ها طبق ويژگي ها و موقعيت اتاق مورد نظر انتخاب كنيد مي توانيد به نتيجه مطلوبي برسيد. براي انتخابي صحيح تر مي توانيد از طرق مختلفي نيز ايده و الهام بگيريد. براي مثال طبيعت يكي از بهترين و كامل ترين منابع براي الهام گرفتن براي نحوه استفاده از رنگ ها و نحوه اصولي تركيب رنگ هاي مختلف است. يكي ديگر از منابع قابل اطمينان مجلات دكوراسيون داخلي و عكس ها و تصاوير موجود در آنها هستند. در اين كاتالوگ ها و مجلات شما مي توانيد تاثير يك رنگ در اتاق هاي مختلف و با چيدمان هاي متفاوت را مشاهده كنيد و از آنها ايده بگيريد.

امتیاز:
بازدید: 177
برچسب:
:
[ 1395/2/8  ] [ ۰۸ ] [ naghashi91 ] [ ]
کد کج شدن تصویر
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 5
همه : 0
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب
کد کج شدن تصویر