نقاشي ساختمان در شهر شهريار با مديريت بابك قلي پور نقاشي ساختمان در شهر شهريار با مديريت بابك قلي پور
|
انواع رنگ ساختماني و رنگ شناسي آنها هر رنگ داراي سه صفت يا سه بُعد بصري مستقلا ً تغيير پذير است: فام، درخشندگي و اشباع درخشندگي (والوور) ، دومين صفت رنگ است و درجه ي نسبي تيرگي و روشني آن را مشخص مي كند (غالبا ً نقاشان اصطلاح رنگسايه را نيز در همين معنا به كار مي برند) . معمولا ً درخشندگي رنگ هاي فام دار را در قياس با رنگ هاي بيفام مي سنجند . در چرخه ي رنگ ، زرد بيشترين درخشندگي (معادل خاكستري روشن نزديك به سفيد) و بنفش كمترين درخشندگي ( معادل خاكستري تيره ي نزديك به سياه) را دارد . در سلسله ي رنگي، هر فام نسبت به ديگري ميزان تيرگي يا روشني ذاتي اش را مي نماياند . معكوس كردن اين ترتيب طبيعي، ناسازگاري رنگي به بار مي آورد ( مثلا ً اگر بنفش روشن در كنار سبز زيتوني قرار گيرد، نوعي تكان بصري ايجاد مي كند. اشباع اشباع (پرمايگي) ، سومين صفت رنگ است و ميزان خلوص فام آن را مشخص مي كند ( گاه واژه ي شدت را در اين مورد به كار مي برند ).ذفام هاي چرخه ي رنگ صد در صد خالص اند ولي در طبيعت به ندرت مي توان فام خالصي يافت. همچنين، كمتر رنگيزه اي حد اشباع فام مربوطه در چرخه ي رنگ را داراست . اگر فام ها به هم آميخته شوند، رنگ هاي شكسته به دست مي آيند. اختلاط فام هاي خالص با يكديگر يا با رنگ هاي بيفام، باعث تغيير در پرمايگي و درخشندگي شان مي شوند . به طور كلي، هر فام قابليت ايجاد رنگ هاي متنوعي را در حوزه ي خود دارد كه به آن تلوّن (وارياسيون ) مي گويند. دمثلا ً انواع صورت، اُخرايي وقهوه اي، تلوّن در فام قرمز هستند چگونگي متظاهر شدن رنگ ها از ديگر مباحث رنگ شناسي است. در تجربه، سه نمود مختلف در رنگ ها مي توان تشخيص داد: فيلمرنگ، حجمرنگ و سطحرنگ . فيلمرنگ فيلمرنگ، رنگي است كه در فاصله اي نا مشخص نسبت به بيننده ظاهر مي شود (مثلا ً رنگي كه در طيف نما اسپكتروسكوپ مي توان ديد، يا رنگ آسمان خاكستري يكنواخت). فيلمرنگ، بافت واضحي ندارد و گويي شخص مي تواند كمابيش به درون آن رسوخ كند. همواره در تراز جلو به چشم مي آيد . فيلمرنگ را نمي توان همچون كيفيتي در اشياء و يا متعلق به رويه ي اشياء دانست . حجمرنگ حجمرنگ را در اشياي پشت نما مي توان ديد ( مثلا ً در يك استكان چاي يا در بخار رنگين) . حجمرنگ در فضاي سه بُعدي كه اشغال كرده است گسترش مي يابد ، ولي تراز متغيري نسبت به چشم بيننده ندارد . سطحرنگ سطحرنگ ، چنان به نظر مي آيد كه روي سطح شيء قرار گرفته است ( مثلا ً در يك كاغذ رنگي) . بافت رويه ي شيء را به خود مي گيرد و حايل غير قابل نفوذ براي چشم ايجاد مي كند . سطحرنگ را معمولا ً همچون كيفيتي در خود شيء مي انگاريم . از اين سه كيفيت ظاهري كه اشاره كرديم ، نمود هاي ديگري چون تلأ لو، فروغ و فلزنما ناشي مي شوند . نقاشان با سطحرنگ سر و كار دارند ولي بخشي از صناعت آنان معطوف به ايجار نمود هاي حجمرنگ ، فيلمرنگ ، تلألو و فروغ به وسيله ي رنگيزه است كه در واقع چنين كيفيت هايي را ندارد . آن دسته از حجم سازان مدرن كه با موادي چون پلاستيك كار مي كنند ، از نمود حجمرنگ بهره مي گيرند. يكي از ملاحظات روانشناختي رنگ كه در كاربرد هنري رنگ اهميت دارد ، بررسي تأثير متقابل رنگ ها است . جلوه يا اثر هر رنگ در جوار رنگ ديگر تغيير مي كند . اگر در شرايط روشنايي مناسب ، چند ثانيه به يك رنگ فام دار خيره شويم و بي درنگ بر سطحي سفيد بنگريم ، مكمل آن رنگ را خواهيم ديد . اين پديده را – كه ناشي از واقعيت فيزيكي رنگ عيني نيست – پي انگاره مي نامند . پي انگاره ي هر رنگ ، رنگ مجاورش را تحت تأثير قرار مي دهد و در نتيجه ، تفاوت كيفي آن دو رنگ بارزتر مي شود ( مثلا ً قرمز در كنار سبز ، پرمايه تر به نظر مي رسد و برعكس ) . تغييري كه بدين سان در جلوه ي رنگ ها پديد مي آيد ، مشخص كننده ي تباين آنها است . اگر موقعيت دو حوزه ي رنگي مقايسه شده چنان باشد كه تغيير جلوه ي رنگ ها با هم تلاقي كند ، اصطلاح تباين همزمان به كار برده مي شود . رويكرد روانشناختي رنگ به احساس هاي معيني نيز بستگي دارد كه رنگ هاي عيني دربيننده برمي انگيزند. به سخن ديگر ، در اين مقوله ، رابطه ي رنگ هاي عيني با اثرات ذهني شان مورد نظر است . رنگ هايي كه حاوي مقدار زيادي آبي هستند (از بنفش تا سبز)، نسبت به رنگ هايي كه زرد يا قرمز بيشتري در خود دارند (از مغز پسته اي تا ارغواني) ، سردتر مي نمايند . رنگ هاي سرد ، مختصر كاهش در دماي بدن نگرنده ايجاد مي كنند و رنگ هاي گرم باعث مختصر افزايش دماي بدن مي شوند . به لحاظ بصري ، رنگ گرم پيش مي آيد و رنگ سرد پس مي نشيند . بسياري از نقاشان از اين كيفيت رنگ ها براي فضا سازي تصويري بهره گرفته اند . منشأ احساس هايي چون گرمي ، سردي ، پيش آيندگي ، پس روندگي ، وزن و اندازه ي رنگ ها – كه اصطلاحاتي رايج در ادبيات هنرهاي تجسمي اند) همانا سه صفت اساسي رنگ ، يعني فام ، درخشندگي و اشباع است . نقاشان قديم بسياري از نمودها و اثرات بصري رنگ را بدون شناخت علمي به كار مي بستند ، ولي انتشار نظريه هاي رنگ ، نقاشان پُست امپرسيونيسم ، اُرفيسم و آپ آرت را بر آن داشت كه امكانات بياني و تزييني رنگ را گسترش دهند و به راه حل هاي تازه اي در مسائل حجم ، فضا ، نور و حركت دست يابند .
امتیاز:
بازدید: 152
انتخاب رنگ مناسب براي نقاشي اتاق و ديوار در خصوص انتخاب رنگ مناسب براي نقاشي يك اتاق علاوه بر اينكه سليقه شخصي و اولويت هاي دلخواه شما بسيار مهم است يك سري اصول و راهنمايي هاي ثابت و مهم وجود دارد كه بايد براي داشتن انتخابي صحيح و اصولي آن ها را مد نظر قرار داد. در اين مطلب سعي داريم به صورت خلاصه مهم ترين اين اصول و نكات را برايتان مطرح سازيم. با ما همراه باشيد. ويژگي ها و حقايق ظاهري و ذاتي رنگ ها زماني كه جلوه اتاقي برايتان كسل كننده و خسته كننه شده است، هيچ راه حلي سريع تر از تغيير رنگ و نقاشي آن اتاق نمي تواند جلوه آن اتاق را برايتان دگرگون سازد. تغيير رنگ از تمام موارد مشابه ارزان تر و سريعتر از همه قابل اجراست. چه قسمتي از يك اتاق خانه را نقاشي كنيد و چه تمام اتاق هاي خانه را حقيقت اينجاست كه تغيير رنگ مي تواند كيفيت زندگي و روحيه شما را نيز تغيير دهد و آنرا بهبود بخشد. دسته بندي رنگ ها : رنگ گرم – رنگ سرد رنگ ها به صورت كلي به دو دسته رنگ هاي سرد و گرم (و البته رنگ خنثي) تقسيم مي شوند كه هر يك از اين گروه هاي رنگي از طرق مختلف مي توانند جلوه و احساس موجود در خانه را تغيير دهند و متحول سازند. رنگ هاي گرم: رنگ هاي گرم همچنين براي استفاده در اتاق هايي كه نورگير خوبي ندارند و از نور طبيعي بي بهره هستند نيز مناسب است. زيرا سبب مي شوند فضاي اتاق روشن و گرم شود چرا كه اين رنگ ها نور را منعكس مي كنند. رنگ هاي گرم در طيف هاي تيره سبب مي شوند فضا كوچك تر به نظر برسد از اين رو اين نوع رنگ ها براي اتاق هاي بزرگ و سرد بسيار مناسبند به اين دليل كه سبب مي شوند اتاق گرم و منسجم تر به نظر برسد. مثال هايي از رنگ هاي گرم و ويژگي آنها در زير بيان شده است: - رنگ قرمز، گرما، انرژي، خطر، خشونت و هيجان را القا مي كند و به هيچ وجه لازم نيست تا رنگ يك اتاق كاملا قرمز باشد تا شما دچار چنين احساساتي شويد و بنابراين هرگز در يك اتاق، اجازه ندهيد قرمز رنگ غالب باشد چون پس از مدتي عصبي خواهيد شد. - رنگ زرد، درخشش و شادي را القا مي كند و تا حدي محرك است، موجب بالا رفتن حافظه، قدرت تمركز و وضوح مي شود، سمبل ثروت و دارايي است و نگاه را به سمت خود جذب مي كند. - رنگ نارنجي، رنگ شادي و زنده كننده رنگ و بوي ميوه هاي بومي و ميوه هاي فصل پاييز است. موجب آزاد شدن هيجانات، از بين رفتن افسردگي و ايجاد خلق و خوي دوست داشتني مي شود. در صورتي كه در استفاده از آن افراط كنيد، حس ابتذال و پيش پا افتادگي را القا مي كند. رنگ هاي سرد: رنگ هاي سرد برعكس رنگ هاي گرم عمل مي كنند و تاثير مخالفي با آنها دارند. اين رنگ ها نور را بيشتر جذب مي كنند به همين دليل سبب سرد سدن فضا مي گردد. از طرفي رنگ هاي سرد سبب مي شوند، ديوار ها از هم دور شوند از اين رو اتاقي كه با رنگ هاي سرد مثل آبي- سبز يا بنفش رنگ آميزي شده اند بزرگ تر از مقياس واقعي خود به نظر مي رسند. اين گروه رنگي براي اتاق هاي كوچك يا اتاق هايي كه به شدت نورگير هستند و در طول روز در اثر نور خورشيد خيلي گرم مي شوند مناسبند و توصيه مي شوند. مثال هايي از رنگ هاي سرد و ويژگي آنها در زير بيان شده است: - رنگ آبي، رنگ خنك و آرامش بخشي است و سبب ابتكار و الهام مي شود. رنگي معنوي و يادآور صلح، اعتماد و امنيت است. - رنگ سبز، يادآور برگ درختان، چمن ها و جنگل است و به همين دليل به آن سمبل زندگي مي گويند. رنگي ايده آل براي القاي حس تعادل و تمركز است. - رنگ بنفش، آرامش، نوازش، عشق، تخيل و تمايل را القا مي كند. رنگ هاي خنثي: گروه مهم ديگري از رنگ ها وجود دارد كه رنگ هاي خنثي نام دارند. اين گروه رنگي تاثير و ويژگي هاي رنگ هاي سرد و گرم را ندارند. در اصل اين گروه رنگي خود را با فضا سازگار مي كنند و هيچ گونه حالتي را بر فضا تحميل نمي كنند. از ديگر ويژگي هاي مهم اين گروه رنگي آن است كه به آساني كنار رنگ هاي ديگر مي نشينند و خود را با هر رنگي هماهنگ مي سازند. تعدادي از مهم ترين رنگ هاي خنثي عبارتند از:سفيد، سياه، بژ، طوسي و… مثال هايي ديگري از رنگ هاي خنثي و ويژگي آنها كه در زير بيان شده است: - كرم، شيري، عسلي، قهوه اي و خاكستري، جوي آرام، صاف و روشن را به وجود مي آورند و سفيد سمبل پاكي و روشني است. ارزش ديگر رنگ ها را بالا مي برد و فضا را بزرگ تر نشان مي دهد. به طور تقريبي رنگ سفيد تقريبا با تمامي رنگ ها هماهنگي دارد. همچنين سياه، سختي و سلطه جويي و حس در خود فرورفتگي، ناراحتي و فروتني را القا مي كند. در صورتي كه به افراط مصرف شود، سبب بروز افسردگي خواهد شد. چگونه رنگ مناسب انتخاب كنيم؟ با توجه به اين ويژگي هاي كلي كه در بالا به آنها اشاره كرديم اگر رنگ ها طبق ويژگي ها و موقعيت اتاق مورد نظر انتخاب كنيد مي توانيد به نتيجه مطلوبي برسيد. براي انتخابي صحيح تر مي توانيد از طرق مختلفي نيز ايده و الهام بگيريد. براي مثال طبيعت يكي از بهترين و كامل ترين منابع براي الهام گرفتن براي نحوه استفاده از رنگ ها و نحوه اصولي تركيب رنگ هاي مختلف است. يكي ديگر از منابع قابل اطمينان مجلات دكوراسيون داخلي و عكس ها و تصاوير موجود در آنها هستند. در اين كاتالوگ ها و مجلات شما مي توانيد تاثير يك رنگ در اتاق هاي مختلف و با چيدمان هاي متفاوت را مشاهده كنيد و از آنها ايده بگيريد.
امتیاز:
بازدید: 177
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |